نرم افزار CRM تلفیقی از نرم افزارهای بازاریابی، فروش و خدمات است. این نرم افزار دادههای مشتریان را جمع آوری و ذخیره میکند. در این صورت، نوعی پلتفرم متمرکز برای تیمهای فروش ایجاد میشود، تا تعاملات مشتری را مدیریت کنند. این مستندسازی پرونده مشتریان، باعث اولویتبندی آنها میشود؛ در نتیجه هیچ مشتری احساس نادیده گرفتهشدن نمیکند. تاثیر CRM در فروش بسیار زیاد است. با بهرهگیری از پلتفرم CRM و مرکز تماس، میتوانید تجربه مشتریان خود را بهبود بدهید. نرم افزار CRM یکی از مهمترین ابزارهای فروش برای کارمندان این بخش از کسبوکارتان است.
تاثیر CRM در فروش چیست؟
نرمافزارهای معروف بیش از یک سیستم مدیریت تماس عمل میکنند و کسبوکارتان را حالوهوایی تازه میبخشند. اگر از این نرمافزارها با تمام ظرفیتشان استفاده شود، به نمایندگان فروش اجازه میدهند که زمان بیشتری را با مشتریان و مشتریان بالقوه بگذرانند.
هر چه زمان بیشتری با مشتریان سپری شود، تعاملات بیشتری شکل میگیرد و آنها به کسبوکار وفادار خواهند ماند. شرکتها در هر اندازه و ابعادی با استفاده از CRM کاملاً یکپارچه و متقابل سود خواهند برد. تاثیر نرم افزار CRM در فروش را نباید نادیده بگیرید.
چرا به نرم افزار CRM نیاز دارید؟
یک سیستم نرم افزاری CRM با ذخیره و مدیریت هوشمند اطلاعات مشتریان، تعداد سرنخهای ورودی را افزایش میدهد. منظور همان مشتریانی است که به سمتوسوی کسبوکار کشیده میشوند.
تاثیر نرم افزار CRM در فروش به شکلهای مختلفی خود را نشان میدهد:
- CRM این امکان را به تیم بازاریابی شما میدهد تا مشتریان جدید را سریعتر پیدا کند.
- پلتفرم نرمافزار مذکور، تیم فروش و پشتیبانی محصول و دیگر واحدهای مجموعه را تفکیک میکند. این رویه به افزایش میزان رضایتمندی مشتریان و درصد فروش شما منجر میشود.
- از تیمهای فروش در بستن سریعتر معاملات بیشتر پشتیبانی میکند.
- خدمات مشتری را افزایش میدهد. در نتیجه، نمایندگان مرکز تماس بهتر میتوانند نیازهای مشتریان را به شیوهای جذابتر، سازندهتر و کارآمدتر برآورده کنند.
دلایل تاثیر CRM در فروش چیست؟
در ادامه این مقاله میخواهیم به شما بگوییم که چرا CRM اثرگذاری زیادی در مقوله فروش کسبوکارها دارد. چطور است که با راهاندازی سیستمی بهینه و مناسب، امکان بالابردن درصد فروش محصولات و خدمات پررنگ میشود.
۱. فروش با نرم افزار CRM یک مبارزه است
در برخی مواقع، همه شرکتها نیاز به ورود به بازارهای دیگر و معرفی محصولات جدید دارند. اگر شما هم در تلاش هستید سیستم فروش یکپارچه داشته باشید، CRM انتخاب خوبی برایتان خواهد بود.
هر نرم افزار CRM میتواند سرنخهای فروش شما را دستهبندی، تجزیه و تحلیل و اولویتبندی کند. با CRM، تیم فروش میتواند روی مشتریان قطعی تمرکز کند و پاسخهای دقیقی را به مشتریان ارائه دهد. یکی از روش های فروش موفق، ایجاد نظم و نظامی معین برای فروش محصولات و خدمات است.
در واقع، بهمدد نرمافزارهای مذکور میتوانید بهدرستی و خوبی از پس تفکیک بخشهای مختلف فرایند فروش برآیید و با شکلدهی تعاملی مناسب میان کسبوکار و مشتریان خود، فرصتهای ارتباط را بالا ببرید.
۲. ایجاد پرونده مشتری ساده میشود
اگر نمیتوانید اطلاعات کامل مشتری را پیدا کنید، تنها کاری که باید انجام بدهید حدس زدن اطلاعات مشتری است. با این رویه، شما هیچ دیدی نسبت به فعالیتهای تیم فروش خود نخواهید داشت.
برای اطلاع از این موارد، اول باید برای هر مشتری پروندهای مستند ایجاد شود. سپس در هر مرحله از فروش، کارمندان اطلاعات آن را در پلتفرم CRM ثبت کنند. به این ترتیب شما میتوانید نظارت کاملی بر نحوه عملکرد کارمندان داشته باشید و رویه تعامل مشتری با برند را هم پیگیری کنید.
۳. نحوه ارائه خدمات مشتریان بهبود پیدا میکند
اگر بخواهیم برآورد کلی از شرایط خدمات مشتریان خود داشته باشید، باید به سوالات زیر پاسخ دهید:
- آیا نرخ حفظ مشتری کاهش یافته است؟
- آیا درصد فروش کاهش یافته است؟
- میانگین زمان اولین پاسخ چقدر است؟
نمایندگان خدمات مشتریان باید بهخوبی از پس ارتباط برقرارکردن با آنها برآیند. تاثیر CRM در فروش در این زمینه هم خود را نشان میدهد. در ارتباط با مشتری، کارمندان باید فعالانه عمل کنند.
وقت آن رسیده است که روی یک ابزار CRM برای تیم خدمات خود سرمایه گذاری کنید. لازم است، نرم افزاری را انتخاب کنید که بتوانید با آن از دید مشتریان مسائل را بررسی کنید. پلتفرم CRM، یکی از ابزارهای ضروری ادغام تیمهای مختلف هر مجموعه کسبوکار است.
۴. بخشهای بازاریابی و فروش با هم همکاری میکنند
از آنجایی که یک CRM خوب میتواند انواع اطلاعات را در خود نگه دارد، نقطه تجمع تیمهای گوناگون کسبوکار هم خواهد بود. عدم همکاری بین بخشها منشأ بسیاری از مشکلات مشتریان است.
اگر تیم بازاریابی و فروش و بخشهای مختلف دیگر سیستم کسبوکار با هم همکاری نداشته باشند، چالشها و مشکلات مشتریان بیپاسخ باقی میماند. در این میان، تعهد به انجام قولهای ارائهشده از سوی برند به مشتری هم از بین میرود.
بدون همکاری میان تیمهای گوناگون کسبوکار، مشتریان مجموعه شما را ترک خواهند کرد. همسوکردن فرآیندهای تجاری بین تیمهای فروش، خدمات مشتریان، بازاریابی و حتی برخی از نقشهای پشتیبان (مانند صورتحساب، موجودی، یا تدارکات) امر دشواری است.
حال اگر تمام اجزای یک CRM مدل داده یکسانی را به اشتراک بگذارند، همه کارمندان میتوانند به دادهها دسترسی داشته باشند. آنها میتوانند به طور مشترک کار کنند و بینشها، سرنخها، مشکلات و سابقه خرید را به اشتراک بگذارند.
هنگامی که اطلاعات بین تیمها به اشتراک گذاشته میشود، بهرهوری و کارایی بهطور قابلتوجهی افزایش پیدا میکند. تاثیر CRM در فروش در این موقعیت خود را بهشدت نشان میدهد و مجموعه کسبوکاریتان را به مثابه واحدی منسجم و کارآمد معرفی میکند.
۵. اطلاعات مشتری ناقص ثبت نمیشود
دادههای ناقص مشکل بزرگی برای برندها در سراسر جهان هستند. راهحلهای خوب CRM بهطور خودکار اطلاعات حساب و تماس مشتری را به سیستم CRM شما منتقل میکنند. اگر کارمندانتان، درگیر اطلاعات ثبتنشده از مشتریان هستند، برای نظم در کار خود باید سیستم مدیریت ارتباط با مشتری داشته باشید.
افزایش فروش با crm در چنین موقعیتی مقدور میشود. اگر بدانید که چه اطلاعاتی در دسترستان است و با مشتری در کدام بخش از نقشه راهش روبهرو هستید، بهتر میتوانید او را برای پیشرفتن در مسیر سفرش متقاعد کنید.
در آخر
نرمافزارهای CRM ابزارهای موثری برای بهبود عملیات و فرایندهای مختلف در هر کسبوکار هستند. این روزها که توسعه ارتباطات بسیار بیشتر از گذشته است، دیگر جایز نیست که به شکلوشیوههای سنتی، امورات مختلف پیش بروند. حالا بحث طیف وسیعی از مشتریان است که میتوانند از نقاط مختلف جغرافیایی با کسبوکارها در ارتباط قرار بگیرند. چنین موقعیتی نیاز به ابزارهای تازه برای تعامل و بهبود تجربه مشتریان دارد. تاثیر CRM در فروش کسبوکارها از روشها و بنا به شاخصههای متنوعی از آنها رقم میخورد. با این نرمافزارها میتوانید سیستمی یکپارچه برای ایجاد پیوند میان مشتریان، کارکنان بخشهای مختلف و البته مستندسازی اطلاعات گوناگون کاریتان خلق کنید. کسبوکار در دنیای جدید به راهکارهای تازه هم نیاز دارد؛ خود را بهروز و مجهز نگه دارید.