هوش مصنوعی در مرکز تماس (تحلیل متن به گفتار)

کاربرد هوش مصنوعی در مرکز تماس

استفاده از هوش مصنوعی در مراکز تماس امکان انجام وظایف اداری زمان‌بر، بهبود عملکرد کلی و ارائه تجربه بهتری برای مشتریان را فراهم می‌کند؛ در این مقاله قصد داریم در مورد استفاده از هوش مصنوعی در مراکز تماس و تأثیر آن بر بهبود عملکرد و تجربه مشتریان صحبت کنیم.

 در ادامه به بررسی تحلیل متن و گفتار در مرکز تماس، استفاده از رونویسی، نمایه‌سازی آوایی و جستجو با استفاده از هوش مصنوعی می‌پردازیم؛ این مقاله به شما کمک می‌کند تا با تأثیرات مثبت استفاده از هوش مصنوعی در مراکز تماس آشنا شوید. تجزیه‌وتحلیل گفتار و متن، فناوری‌های جالبی هستند، اما ممکن است از خود بپرسید که با مرکز تماس چه ارتباطی دارند.

این مقاله در 6 قسمت تدوین شده است و این اولین قسمت از سری مقالات «کاربرد هوش مصنوعی در مرکز تماس» است.

 تحلیل متن و گفتار در مرکز تماس

 هوش مصنوعی یکی از فناوری‌های پرکاربرد و مؤثر در امروز است که به کسب‌وکارها کمک می‌کند تا فعالیت‌های خود را بهبود بخشیده و به مشتریان خود خدمات بهتری ارائه دهند. در سال‌های اخیر، تقریباً تمام تعاملات میان مشاغل و مشتریانی که به آن‌ها خدماتی ارائه می‌شد از طریق تلفن صورت می‌گرفت و به طور طبیعی، بازار ارزش ادغام تجزیه‌وتحلیل گفتار در پشتیبانی کلی مشتری از آن­ها را برای دستیابی به نتایج مطلوب­تر مهم دانست.

 یک تعریف ساده از تجزیه‌وتحلیل گفتار (TTS) این است که توانایی ارائه تجزیه‌وتحلیل طبقه‌بندی‌شده از مکالمات تلفنی ضبط شده میان یک شرکت و مشتریان آن است. می‌توان اطلاعاتی که از مکالمه ضبط شده جمع‌آوری کرد و برای درک و ارزیابی‌های ارزشمند مربوط به استراتژی، محصول، فرایند، عملیات و عملکرد کارشناسان مرکز تماس استفاده شود.

اگر به دنبال استفاده از نرم‌افزار تجزیه‌وتحلیل گفتار هستید، احتمالاً به این دو فناوری اصلی در بازار رسیده‌اید؛ رونویسی Transcription به‌عنوان اولین شیوه تشخیص رشته­های طولانی کلمات، گفتار و یا به عبارت ساده­‌تر، گفتار به متن تبدیل می‌شود و مورد دوم که نمایه‌­سازی آوایی و جستجو نامیده می‌شود.

 

 کاربرد رونویسی (Transcription) در مراکز تماس

 استفاده از رونویسی در مراکز تماس نقش مهم و حیاتی در بهبود عملکرد مراکز تماس دارد؛ این فرایند تبدیل گفتار به متن، امکان ثبت و ذخیره‌سازی دقیق مکالمات تلفنی را فراهم می‌کند. رونویسی باهدف تبدیل کل مکالمه صوتی به متن، بر اساس کلمات شناخته شده است و از فرهنگ لغات استفاده می‌کند.

استفاده از هوش مصنوعی برای رونویسی گفتار در مراکز تماس، با استفاده از تکنولوژی‌های متعددی مانند NLU/NLP، طراحی بدون کد، RPA و یادگیری ماشین، به یک استراتژی جامع برای هماهنگی با تکنولوژی‌های کاربرد دارد.

NLP به این معنی است که رایانه معنای متن بدون ساختار را می‌فهمد، مانند اینکه چه کسی صحبت می‌کند، درباره چه چیزی صحبت می‌کند و احساس او درباره یک موضوع مشخص چیست. یکی از ایرادهای رونویسی این است که عموماً یک تعامل گفتاری نادرست است. هنگام رونویسی یک تعامل گفتاری، باید چندین فاکتور مانند لهجه گوینده، کیفیت گفتار و کیفیت اتصال تماس را در نظر داشته باشید. ازآنجاکه رونویسی به دیکشنری زبان تعامل متکی است، هر کلمه‌ای که گفته می‌شود باید در میان ده‌ها هزار گزینه مشخص شود.

 بااین‌وجود بسیاری از کلمات به نظر مشابه می‌­رسند حتی اگر یکسان نباشند؛ بنابراین از نظر آماری احتمال دارد که برخی از کلمات به‌صورت اشتباه رونویسی شوند. به‌عنوان‌مثال، کلمه «error» ممکن است به طور اشتباه به‌عنوان «err» یا حتی «hair» رونویسی شود. طبقه‌بندی تماس‌ها بر اساس رونویسی‌های نادرست منجر به نتایج نادرست می‌شود.

کاربرد هوش مصنوعی در مرکز تماس

 کاربرد نمایه‌سازی آوایی (Indexing Phonetic) و جستجو

 استفاده از هوش مصنوعی برای جستجوی صوتی در مراکز تماس یکی از بزرگ‌ترین پیشرفتهای فناوری در حوزه ارتباطات است. این فناوری به ما این امکان را می­‌دهد که با استفاده از صدای خود، به‌راحتی و بادقت بیشتری به جستجوی موردنظر خود بپردازیم؛ همچنین، این روش به بهبود تجربه مشتریان و افزایش کارایی در ارتباطات تلفنی کمک‌کننده است. این روش امکان ایجاد تجربه­های مشتری موفق را فراهم می­‌کند و باعث ایجاد پلتفرم­های باز و انعطاف­پذیر می‌شود که به سازمان­ها امکان می­‌دهد تا به‌سرعت فرصت­‌های بزرگی که هوش مصنوعی گفتاری به همراه دارد را شناسایی و بهره‌مندشوند.

 در بیشتر زبان‌ها فقط چندین آوای منحصربه‌فرد وجود دارد. ازآنجاکه اکثر زبان‌ها تعداد کمی از آواهای خاص دارند، شناسایی و نمایه‌سازی آنها، جستجوی سریع و دقیق کلمات و عبارات را امکان‌پذیر می­کند. نمایه‌سازی آوایی روش دقیق­تری برای تجزیه‌وتحلیل گفتار است و این مزیت را دارد که در مقایسه با ده­‌ها هزار واژه موردنیاز برای فرایند رونویسی، از یک بخش کوچک چند ده جمله­ای در هر گروه استفاده می‌کند.

طبقه‌بندی تماس­ها برای تجزیه‌وتحلیل گفتار، بسیار اهمیت دارد و اولین قدم برای درک زمینه گسترده تعامل با مشتری است. پس از برقراری تماس، باید آن­ها را در دسته­هایی مانند صورت‌حساب، شکایت، لغو، تکرار و مشتری ناراضی دسته‌بندی کرد بعد از دسته­بندی این تماس­ها، می‌توان از فن‌های فهرست‌بندی آوایی برای شناسایی مشکلات موجود در هر دسته استفاده کرد.

 تأثیر تجزیه‌وتحلیل گفتار و متن

 تجزیه‌وتحلیل گفتار و متن بسیار مفید هستند، اما هدف آن فقط جمع‌آوری داده­ها به‌تنهایی نیست. تجزیه‌وتحلیل گفتار و متن نتایج مثبتی نیز بر کسب‌وکار شما دارد. استفاده از هوش مصنوعی به‌منظور تحلیل متن و گفتار در مرکز تماس نه‌تنها زمان تماس را کاهش داده و تجربه مشتری را بهبود می‌بخشد، بلکه هزینه‌ها را نیز بهینه‌سازی می‌کند؛ بر اساس تحقیقات انجام شده، استفاده از هوش مصنوعی در مراکز تماس منجر به افزایش نرخ رضایت مشتریان و کاهش هزینه‌های کسب‌وکار شده است؛ دو نمونه از تأثیرات مثبت تجزیه تحلیل گفتار و متن:

1- رضایت مشتری (CSAT)

ارائه تجربه بهتر برای مشتریان یکی از مزایای استفاده از هوش مصنوعی در مراکز تماس است. این فناوری به کسب‌وکارها کمک می­کند تا رضایت مشتریان را افزایش دهند و زمان  میانگین هر تماس مشتری را کاهش دهند. همچنین، با استفاده از نرم­افزارهای هوش مصنوعی می‌توان به تحلیل داده‌­ها و پیش‌­بینی نیازهای مشتریان پرداخت و خدمات به‌موقع و باکیفیت‌تری ارائه داد.

2- اثربخشی فروش

آیا فروشنده­های شما از فن‌های درست فروش یا فروش متقابل استفاده می‌­کنند؟ آیا آنها تبلیغات مربوطه را ارائه می‌دهند و به مزایای مناسب محصولات و خدمات شما اشاره می­‌کنند؟ تجزیه‌وتحلیل می‌­تواند به شما کمک کند تا کارکنان فروش خود را آموزش دهید. با داشتن دسترسی به داده­های دقیق و کامل از مکالمات، مدیران می‌­توانند بهترین راه­حل­ها را برای بهبود عملکرد مراکز تماس ارائه دهند.

 به‌دست‌آوردن مشتری ممکن است سال­ها طول بکشد؛ اما در مقابل ازدست‌دادن مشتری تنها چند دقیقه طول می­‌کشد. شما باید درک کنید که مشتریان، در تعامل با مراکز تماس و همچنین در شبکه­‌های اجتماعی در مورد برند، محصولات و خدمات شما چه می­‌گویند.

 کاربران در چت و رسانه­های اجتماعی، محتوای ارزشمندتری برای ما تولید می­‌کنند؛ اما نظرات و کامنت­ها به‌طورکلی با غلط املایی همراه هستند و با کلمات اختصاری و ایموجی­ها بارگذاری می­شوند. استفاده از راه‌حل تجزیه‌وتحلیل باکیفیت می‌تواند به شما کمک کند، حجم هشتگ، کلمات عامیانه و دستور زبان ضعیف را به داده­ها و برداشت­های مفید در خصوص احساس مردم از نظر خود تبدیل کنید. تحلیل داده­های مشتریان با استفاده از هوش مصنوعی، کمک می­کند تا تصمیم‌گیری‌های مبتنی بر داده و ارتقای تجربه مشتریان بهبود یابد.

کاربرد هوش مصنوعی در مرکز تماس

جمع‌بندی: «تبدیل متن به گفتار در مرکز تماس»

 باتوجه‌به اینکه هوش مصنوعی یکی از ارزشمندترین فناوری­های پرکاربرد و مؤثر است، استفاده از آن در مراکز تماس می­تواند بهبود عملکرد این مراکز را فراهم کند. تحلیل متن و گفتار، رونویسی و نمایه­سازی آوایی با استفاده از هوش مصنوعی، می­‌توانند به‌منظور بهبود تجربه مشتریان و کاهش هزینه­ها، نقش مهمی ایفا کنند. ازاین‌رو، استفاده از هوش مصنوعی در مراکز تماس نه‌تنها باعث بهبود عملکرد این مراکز می‌­شود، بلکه مشتریان نیز خدمات بهتری دریافت می­‌کنند.

این اولین قسمت از مقاله «کاربرد هوش مصنوعی در مرکز تماس» است. تمام این محتوا برگرفته از کتاب Artificial Intelligence in Contact Center نوشته Andrew Moore و ترجمه آقای علی قنادیان است.

ارتباط شما برای ما مهم است

مشتریان و رشد کسب و کار و شما برای ما مهم است. با ما در مورد دغدغه هایتان صحبت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *